Monday, June 4, 2012

Mas Kahwin Vs Duit Hantaran

ASSALAMUALAIKUM....semua..diam xdiam dah masuk bulan 6 kita..sekejap sgt masa berlalu...begitu juga dengan peredaran zaman.. zaman juga tidak mengubahkan adat yang selama ini kita bawa... cuti sekolah ini banyak pula kenduri kahwin di adakan..syukur Alhamdulilla..

.namun persolan yang bermain difikiran saya..kenapa dan kenapa duit hantaran lebih tinggi dari mas kahwin? dah perlu ke pihak perempuan meminta duit hantaran yang tinggi semata2 untuk mengadakan kenduri kawin yang meriah? sebenarnya, mana yang lebih penting? Mas Kahwin atau Duit Hantaran?

p/s Mas kahwin pun tidak perlu tinggi-tinggi kerana sebaik-baik magar adalah yang paling rendah. Mudah saja majlis perkahwinan dalam Islam. Tidak sampai puluh ribu pun.



2 comments:

  1. semua dah sebati dlm masyarakat melayu dear..kita xboleh nk sesuka hati tukar..mcm ak abah ak letah mas kahwin skit sb dia xmau letak bnyk2 :)

    semua bergantung pda parents n diri masing2

    ReplyDelete
  2. itulah kadang2 terfikir juga kenapalah mahal sangat, tapi kalau wanita itu berkerjaya..mungkin berpadanan kut, cuma taklah terlalu membebankan pihak lelaki

    ReplyDelete